Technorati tags: ambient technology, philips homelab
Afgelopen vrijdag ben ik naar een bijeenkomst geweest van het European Center for Experience Economy bij Philips HomeLab op de High Tech Campus in Eindhoven. De bijeenkomst stond in het teken van Ambient Intelligence en dan met name de toepassing zoals dat nu te zien is in het Philips HomeLab.
En ik moet zeggen indrukwekkend wat daar al te zien is. Hieronder beschrijf ik de diverse experiences die men daar heeft gecreeërd. Je komt ogen en oren te kort. Lees daarover hieronder meer.
Allereerst kregen we een korte introductie over Ambient Technology en het HomeLab. Deze folder (pdf) beschrijft het in het kort. Hieronder staan verder nog 3d movies en relevante links naar mooie documentatie.
Het HomeLab is een gewoon huis op de Campus waar je dus ook moet aanbellen. Daarna kom je in de hal en zie je gelijk de camera’s al hangen. Alles wordt namelijk geobserveerd door sociologen en psychologen om te zien hoe publieken en testpersonen zich in het huis gedragen.
De woonkamer (3d movie)
De woonkamer ziet er uit als een gewone woonkamer en dat geldt eigenlijk voor het hele huis. Verwacht geen high-tech glimmende bling bling zaken, maar een gewoon huis zoals wij allemaal hebben. Nou ja. Behalve dan natuurlijk de ambient technology die is toegepast.
Zo hing er boven de tafel een ‘lamp’ met ontzettend veel ledjes die allerlei lichtpatronen op de tafel kon weergeven afhankelijk van je stemming. Zo creeër je dus een aparte experience. Ook reageerde de lamp wanneer je aan de tafel een boek gaat zitten lezen. Op die plek wordt de lamp dan feller. Een hele mooie demo was het feit dat wanneer er een ansichtkaart van dolfijnen op de tafel kwam de ramen zich dan tot een onderwatertafereel omtoverde. Een grafisch presentatie zorgde er voor dat je je onderwater voelde. De dolfijnen die er rondzwommen kwamen ook naar je toe af als je in de buurt kwam (sensors onder de vloerbedekking) en het geluid kwam precies daar vandaan waar je het verwachtte. Uiteraard konden er meer taferelen op de ramen ‘gezet’ worden. Een mooie toepassing.
Een huisrobot in de vorm van een kat (lees voor meer info) (en zie hem in actie in een mooie video in wmv) zorgde voor het aan en uitzetten van de stereo, het herinneren aan je afspraken. Je kon er gewoon tegen praten en je kreeg daarbij antwoord. Bedenk dit soort toepassingen voor ouderen die niet overweg kunnen met technische afstandsbedieningen etc.
Tot slot werd een tafeltje gedemonstreerd met een mooi lichtpatroon op het glas dat steeds veranderde. Voor ons was het een mooi schouwspel van licht en patronen. Voor de mensen van Philips was het veel meer. Zij konden er namelijk op zien dat het op dat moment niet zo best ging met de aandelen van Philips. De lichtpatronen hadden dus een betekenis. Het patroon was eerder op dag ook groener geweest. Zo zou je dus aan de kleurenpatronen van een lamp betekenis toe kunnen kennen, bijvoorbeeld slaapt mijn kind, is mijn moeder thuis etc.
De slaapkamer
De slaapkamer was een experience apart. Je komt binnen in een vertrek met allerlei mooie kleuren die door middel van spots, indirecte verlichting en ook weer die led-verlichting een atmosfeer creeërt. Die is natuurlijk te veranderen. Door tegen een device te praten (De bovenkant draaide altijd naar de spreker) werd de atmosfeer anders. Bijvoorbeeld een totaal blauwe kleur zorgde ervoor dat het inderdaad kouder werd qua gevoel. Het aanzetten van de tv ging op commando en ook het leeslampje kon je meer licht geven als je dat wilde.
De kinderkamer
In de kinderkamer was natuurlijk hetzelfde mogelijk met het creeëren van een experience door middel van het licht. Het was echter allemaal wat intuitiever doordat de kamer eigenlijk een soort interface was geworden. Dit gebeurde door een wandkleed en daarop verplaatsbare elementen. Die zorgden dan voor de aanpassing in de kamer (lees voor meer info Physical Markup Language).
Maar ook werd er een kussen gedemonstreerd waar je sms berichten op kon ontvangen. De ledjes waren dus in de stof verwerkt. Daarnaast zagen we een boerderijspel dat met het kind gespeeld kon worden met geluiden en vragen.
De badkamer (3d movie)
In de badkamer uiteraard ook weer de lichtexperience. De spiegel (lees voor meer info) is het centrale punt in de badkamer en kan ‘zien’ wie er voor staat en op basis daarvan een aangepaste experience maken. In de vloer zit nl. een soort weegschaal en een cameraatje ‘weet’ de afstand van het plafond tot je hoofd en kan dan dus bepalen wie je bent. Op de spiegel zelf kunnen diverse programma’s verschijnen, zoals een leuk filmpje voor een kind dat zijn tanden poetst tot het instellen van het licht om te zien hoe ik er bij daglicht, avondlicht en in een restaurant uit zie. De bediening van de spiegel kan door de rand te gebruiken. Die wijst dan naar de icons of door net voordat je de spiegel raakt te reageren.
Na afloop hebben we nog een heerlijk drankje genuttigd bij het water van het Grand Cafe in de Strip. De foto’s van deze meeting kun je zien in mijn foto-archief door op deze link te klikken. Helaas mochten we niet fotograferen in het huis zelf. Wel kun je enkele sheets vinden op de foto’s.
Relevante links:
Ambient Intelligence vision
Ambient Experience: a new user experience
Converging ideas on the connected home
Philips Connected Home is here and now
Great expectations
Philips Research – HomeLab
Ambient
What is Ambient Intelligence?
iCat
Movie van iCat
Ambilight – the new TV experience
MiraVision – the intelligent mirror
PML – When your room becomes your browser
Ubiquitous Computing
Related Literature
Laatste reacties